سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۴:۰۱

اخبار

نشست آموزشی با عنوان زنان و سلامت روانی در همه گیری کووید-19

هفته ملی سلامت بانوان ایران هر سال در آخرین هفته مهرماه برگزار می شود و امسال با در نظر گرفتن شرایط همه گیری کووید-19 و با موضوع " سلامت زنان در دوره کرونا " برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت مسجدسلیمان، نشست آموزشی با سخنرانی فرانک احمدپور کارشناس ارشدروانشناسی بالینی این مرکز، با رعایت کامل پروتکل های بهدشتی و فاصله اجتماعی جهت تعدادی از بانوان برگزار گردید.

احمدپور در ابتدا عنوان کرد: زنان در خانواده و جامعه نقش بسیار پررنگی دارند و مسئولیت های جدی و سنگینی بر دوش آنهاست. استرس و فشار روحی و روانی که زنان این روزها تجربه می کنند، بیشتر از حد معمول است، زنان پیشگامان صیانت از سلامت جسمی و روانی خانواده هستند.

وی ادامه داد؛ همه زنان در کشور از شیوع ویروس همه گیر کرونا و ابتلای خود و اعضای خانواده به بیماری کووید-19 همه تلاششان را معطوف مراقبت و پیشگیری کرده و به عنوان پرستارانی دلسوز بطور شبانه روزی نه تنها دست اندر کار این نقش مهم هستند، بلکه در صورت ابتلا هریک از اعضای خانواده باز هم این مادران و زنان هستند که عضو بیمار و به قرنطینه رفته را تا بازیابی سلامت پرستاری می کنند، زنان به عنوان نیمی از اعضای جامعه در کسوت مادر و مدیر خانه، پزشک، پرستار، کارمند و کارگر بخش قابل توجهی از اقدامات پیشگیرانه و مهار و مقابله با این ویروس را بر عهده داشته اند و هنوز هم دارند. از جمله ضدعفونی همه اشیاء و سطوح منزل، تهیه ماسک بهداشتی، یادآوری و تکرار به اعضای خانواده، نظارت بر افراد خانواده در عمل به اقدامات پیشگیرانه، رعایت فاصله فیزیکی هنگام حضور در اجتماع و ... . بر این اساس خانواده سالم نیازمند مادر و زن سالم در محیط خانه است تا با روی پا بودن خود، محافظ سلامت و تندرستی خانواده باشد.

کارشناس ارشد روانشناسی گفت: از جمله عوامل ایجاد آسیب ها و مخاطرات جدی به سلامت جسمی، روانی و اجتماعی زنان در پاندمی کووید-19می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

بیماری و مرگ و میر ناشی از کرونا در زنان " نگرانی های مرتبط با سلامت مادر و نوزاد در دوران بارداری و پس از زایمان در این شرایط بحرانی، افزایش مسئولیت ها و وظایف زنان در خانواده، وظایف سنگین زنان برای اقدامات پیشگیرانه و مراقبت از بیماران در خانواده، وظایف زنان برای اداره فرزندان در تعطیلی مدارس، مشکلات ناشی از مرگ و بیماری همسران، مشکلات زنان سرپرست خانواده، زنان بد سرپرست، فشارهای اقتصادی ناشی از تعطیلی و قرنطینه، بیکاری های موقت و از دست دادن تماس فیزیکی با اعضای خانواده، دوستان و همکاران.

احمدپور گفت: زنان برای گذر از این بحران سخت زندگی نیازمند آگاهی، هوشیاری و حمایت همه جانبه در درون خانواده و محیط جامعه هستند. ایشان در پایان به یک سری مطالب کلی اشاره کرد که به هرکسی می تواند کمک کند سلامت روحی و روانی خود را در پاندمی کووید-19 تقویت نماید. از جمله:

* با خود مهربان و صبور بودن

* ورزش و نرمش روزانه

* داشتن تماس‌های اجتماعی (از طریق پیام رسان ها)

* داشتن یک برنامه روزمره

* داشتن یک برنامه غذایی سالم

* خواب کافی

* یادگیری تکنیک ها و روشهای آرام سازی ذهن(ریلکسیشن)

*  یاری رساندن به دیگران

*  سرگرمی های مفید مثل تماشای فیلم و خواندن کتاب

* انجام فعالیت های هنری مانند نقاشی، آشپزی و شیرینی پزی

* انجام بازی های دسته جمعی و ساده

 

سلامت روان زنان-کرونا

سلامت روان زنان-کرونا

سلامت روان زنان-کرونا

سلامت روان  زنان

 

۳ آبان ۱۳۹۹ ۱۱:۱۷
تعداد بازدید : ۵۰۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید