سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۴۳

اخبار

سلامت روان و مشارکت سازمانهای مردم نهاد در ارتقاء سلامت روان جامعه

سلامت روان چیزی فراتر از نداشتن یا فقدان بیماری است. به عبارتی حالتی از رفاه است که فرد در آن، تواناییهای خود را بشناسد وبتواند با استرس های معمول روزمره مدارا کند، نقش های اجتماعی خود رابخوبی ایفا کند و بطور کل، حال خوب و عملکرد خوب داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی؛ حفظ سلامت روان به اندازه سلامت جسم اهمیت دارد وباید برای ارتقای آن تلاش کنیم. سلامت روان نیز مانند دیگر ابعاد سلامت نیازمند همکاری مسئولین و مردم با نظام سلامت می باشد و بی توجهی به آن باعث گسترش بیماری های عصبی و روانی در جامعه می گردد و هفته سلامت روان بهانه ای است برای بحث و تبادل نظر در خصوص راهکارهای عملی نیل به اهداف سلامت روان.

جامعه ای سالم است که از نظر روانی، بهداشتی، اجتماعی و معنوی در سلامت باشد و مهمترین اقدام پیشگیری است.

 فرهنگ سازی در راستای ارتقاء سلامت و تاکید برای اصلاح روش زندگی از اهداف مهم حوزه سلامت با شناخت جایگاه سلامت و جلب مشارکت مردم و با همکاری سازمان های مردم نهاد است .این نهادها می توانند در افزایش سطح سلامت و ارتقای فرهنگ عمومی سلامت نقش ویژه و مهمی داشته باشند. 

تسلط بر هر یک از بحران های اجتماعی، طبیعی و... در کشور نیازمند مشارکت همگانی در جامعه است. اکنون با شیوع ویروس کرونا به عنوان یک بیماری همه گیر در سراسر جهان نیز، تمامی کشورها باید از مشارکت های اجتماعی و کمک های مردمی به منظور غلبه بر این بیماری استفاده کنند.

سازمان های مردم نهاد(سمن)، نظام پنهان ارتقای سلامت جامعه هستند. این سازمانهای داوطلب، مستقل از دولت بوده و در عین غیر انتفاعی بودن، در خدمت مردم هستند و به همین دلیل صدای مردم نامیده می شوند. سمن ها، نماد و واسط مشارکت مردم هستند و مشارکت مردم نیز یکی از بازوهای اصلی ارتقاء سلامت، کاهش فقر و بی عدالتی در سلامت جوامع است.

سمن ها که به طور خودجوش و بنا بر نیاز طبیعی مردم شکل گرفته اند، می توانند در تجمیع نیروهای اجتماعی و مردمی نقش فعالی داشته باشند و از این پشتوانه به بهترین وجه در جهت اهداف فرهنگی و اجتماعی خود گام های موثر بردارند.

اعضای این نهادها از انگیزه بالایی برای فعالیت و کار برخوردارند و می توانند به عنوان یک سرمایه اجتماعی کارکردهای زیادی را برای بستر سازی سلامت روان در جامعه داشته باشند.

با توجه به نقش آفرینی سمن ها در اجرای برنامه های مبارزه با ویروس کرونا باید گفت: سازمان های مردم نهاد در حوزه های مختلف از توانمندی های بالایی برخوردار هستند و مشارکت حداکثری آنها در ترغیب مردم به قرنطینگی، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک در این شرایط الزامی است.

باید قدردان سمن ها باشیم و در جهت تقویت و گسترش سازمان های مردم نهاد تلاش کنیم. لذا به منظور ارتقاء سلامت جامعه ضروری است با آسیب شناسی ساختار و عملکرد این تشکل ها، نقاط ضعف و قوت شناسایی، و افقهای آرمانی و قابل دسترس تبیین گردد. و در ادامه با یک حرکت هدفگرا در ایجاد و گسترش تشکلهای غیربومی، ضمن نیازسنجی مشکلات در حوزه سلامت و اولویت بندی آنها و طراحی و ارائه برنامه های آموزشی ارتقاء سلامت در سطوح مختلف(فرد خانواده، جامعه، سازمانها) آموزش و روشها و اصول خود مراقبتی به مراجعه کنندگان، ارائه برنامه های ارتقاء سلامت با تاکید برآموزش شیوه زندگی سالم در محیط کار و محیط های آموزشی(مهدکودک ها، مدارس و دانشگاه ها)فرهنگی، ورزشی، اجتماعی، بهداشتی و درمانی برگزاری همایش ها و دوره ها، کارگاه ها، برنامه های آموزشی و ارتقاء سلامت. همچنین با تاسیس و گسترش نهادهای غیردولتی در سطح استانی منطقه ای و ملی، با توجه به نیاز و ضرورت منطقه، ضمن ارزیابی محیطی و نقش عملکرد سمن ها در بخش سلامت و ارتقای سلامت با حمایت و تشویق عملی به تقویت سازمان های مردم نهاد همت گماریم.

سلامت روان

 

تهیه کننده: فرانک احمدپور-کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

بهداشت و درمان صنعت نفت مسجدسلیمان

۲۲ مهر ۱۳۹۹ ۱۳:۱۱
تعداد بازدید : ۱,۶۳۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید