سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۶:۳۰

اخبار

علائم آنفلوانزا و روش‌های پیشگیری و درمان را بشناسید

علائم آنفلوانزا را بشناسید.

این بیماری در طول سال اتفاق می‌افتد، اما در فصل سرد سال شرایط برای انتقال فراهم‌تر است و حالت همه‌گیری پیدا می‌کند، در سرماخوردگی علایم به تدریج شروع می‌شود اما در آنفلوآنزا بروز علایم ناگهانی و یک مرتبه است. در آنفلوآنزا پای ثابت قضیه تب بالای ۳۸ درجه است. در مجموع می‌توان گفت که تب و سرفه دو رکن اصلی آنفلوآنزا هستند. همچنین سوم بدن درد و سر درد در آنفلوآنزا بیشتر است، اما به این نکته باید توجه کرد که هیچ پزشک متخصصی هم نمی‌تواند بین یک سرماخوردگی و آنفلوآنزای خفیف تفاوت قائل شود و تشخیص قطعی آنفلوآنزا صرفا آزمایشگاهی است. (آزمایش ترشحات گلو)

علامتبرتر سرماخوردگی آبریزش بینی، عطسه و سرفه است. درحالی که علامت برتر آنفلوآنزا، تب و درد و کوفتگی بدن است. البته هر دو ممکن است سرفه و عطسه را داشته باشند. بدن درد علامت بیماری آنفلوآنزا است. باید توجه کرد که حال بیمار آنفلوآنزا بسیار بد است و فرد نمی‌تواند بدون کمک کسی از جایش بلند شود و در موارد شدید در بیمارستان بستری می‌شود. شدت علائم بسیار بارز است، اما در سرماخوردگی اینطور نیست.

ویروس آنفلوانزا در کمین چه کسانی است؟

افراد بالای 65 سال، کودکان 6 ماه تا 6 سال، افرادی که شیمی درمانی، رادیوتراپی یا همودیالیز می‌شوند، مبتلایان به چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی، ریوی، کلیوی، دیابت، سرطان، لوسمی و لنفوم، اشخاص HIV مثبت، پرسنل بیمارستان‌ها و کادر پزشکی، زنان باردار و شیرده، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و اشخاصی که تحت درمان با کورتیکو استروئید‌ها (کورتون) قرار دارند، نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به آنفلوانزا قرار دارند.

این افراد حتما واکسن  آنفلوانزا بزنند

تزریق واکسن آنفلوانزا برای همه ضروری نیست خانم‌های باردار، بیماران قلبی – ریوی، کودکان، بیماران مبتلا به نقص ایمنی از گروه‌هایی هستند که تزریق واکسن آنفلوانزا برای آن‌ها ضروری است.

واکسن آنفلوآنزا آنتی ژن ویروس را دارد؛ به این معنا که قدرت ایمنی‌زایی دارد، اما توان بیماری‌زایی ندارد. بر همین اساس هم افراد در معرض خطر باید از شهریور ماه واکسن خود را تزریق کنند؛ اما این به معنای آن نیست که بعد از این تاریخ امکان واکسیناسیون وجود ندارد. تاریخ انقضای این واکسن تا پایان بهار سال بعد است، اما بهتر است گروه‌های در معرض هر چه زودتر این واکسن را مصرف کنند. از زمان تزریق واکسن تا حدودا دو هفته بعد، نسبت به بیماری مقاومت پیدا می‌شود. در مجموع این واکسن کاملا بی‌ضرر است و حتی خانم‌های باردار نیز می‌توانند آن را تزریق کنند.

مهمترین راه پیشگیری از آنفلوانزا را بشناسید

مهمترین راه پیشگیری از آنفلوانزا شست و شوی مداوم دست ها می باشد. پرهیز از حضور مبتلایان در جمع، دست دادن و روبوسی کردن،  پرهیز از خود درمانی و مراجعه به پزشک در صورت شدید بودن و طولانی شدن علائم، از مهمترین راه های پیشگیری از بیماری مسری آنفلوانزاست.

شست‌وشوی مرتب دست‌ها در پیشگیری بسیار موثر است و احتمال انتقال بیماری تا ۳۰ دقیقه از طریق دست ها وجود دارد و  مبتلایان به آنفلوانزا  باید زمان سرفه و عطسه از دستمال استفاده کنند و دستمال مصرف شده را در سطل زباله بیندازند همچنین پرهیز از دست دادن و روبوسی در پیشگیری موثر است.

راه های پیشگیری از آنفلوانزا در دانش آموزان

این بیماری از طریق تنفس منتقل می شود و مبتلایان باید هنگام سرفه و عطسه از دستمال استفاده  کنند و پس از قراردادن دستمال در کیسه آن را دور بیندازند.

پدر و مادرها از فرستادن دانش آموزان مبتلا به آنفلوانزا به مدرسه خودداری کنند چون این ویروس با عطسه وسرفه منتقل می شود و خطر ابتلا به سایر دانش آموزان وجود دارد.

 خواب کافی دانش آموزان یکی از روش های تقویت سیستم ایمنی بدن دانش آموزان است. ۸ ساعت خواب موجب می شود تا سیستم ایمنی دانش اموزان در برابر ویروس آنفلوانزا مقاوم شود، همچنین نوشیدن مایعات به ویژه  ۸ الی ۱۰ لیوان آب به خارج شدن سم و حفظ رطوبت مخاط‌های مجاری تنفسی کمک می‌کند.

تفاوت سرماخوردگی و آنفلوانزا را بشناسید

راحت‌ترین راه انتقال آنفلوانزا به افراد، بسته بودن محیط است که مدرسه، اتوبوس‌های عمومی و منزل از این قبیل محیط ‌ها هستند که موجب انتقال آنفلوانزا و ویروس‌های کشنده می‌شوند.

جالب است بدانید که این میکروب‌ها می‌توانند چندین ساعت در شرایط سرد هم زنده بمانند و به راحتی هنگام آلودگی به افراد منتقل شوند

 آنفلوانزا در بزرگسالان به مدت ۳ تا ۴ روز بعد از بیماری هم قابل انتقال است، اما در کودکان به مدت ۷ روز ادامه دارد. به همین دلیل باز هم واگیردار است؛ معمولاً آنفلوانزا ممکن است همراه یا بدون عارضه باشد که اگر بدون عارضه خطرناکی باشد به راحتی  درمان می شود.

آنفلوانزا کاملاً ناگهانی اتفاق می‌افتد و به راحتی موجب کاهش سیستم ایمنی بدن شده و ویروس در بدن فرد نفوذ خواهد کرد.

علائم بارز آنفلوانزا معمولاً به صورت تب و لرز، بی‌اشتهایی، درد عضلانی و سردرد‌های شدید است که معمولاً با بالا رفتن تب شدت درد هم افزایش می‌یابد.

معمولاً علائم آنفلوانزای کودکان با درد در قسمت  ساق پای آن‌ها ظاهر می‌شود، ممکن است علائم تنفسی مانند سرفه‌های خشک، گلودرد شدید، ترشحات بینی و خشونت و گرفتگی صدا هم ایجاد شود.

 آنفلوانزا

۱۲ آذر ۱۳۹۸ ۱۵:۰۳
تعداد بازدید : ۶۶۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید