سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۴:۳۲

اخبار

هفته اول آبان به چه نامی است؟بیماری هپاتیت را چطور بشناسیم

اول آبان روز ملی اطلاع رسانی درباره بیماری هپاتیت و همچنین هفته آشنایی با بیماری هپاتیت نام گذاری شده است؛ بیماری که مثل ویتامین ها انواع مختلفی دارد. طبق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی حدود 400 میلیون نفر در سراسر جهان حامل ویروس هپاتیت B هستند.

اول آبان روز ملی اطلاع رسانی درباره بیماری هپاتیت و همچنین هفته آشنایی با بیماری هپاتیت نام گذاری شده است؛ بیماری که مثل ویتامین ها انواع مختلفی دارد. طبق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی حدود 400 میلیون نفر در سراسر جهان حامل ویروس هپاتیت B هستند.

 در دسامبر ۲۰۱۵ در کنفرانس World Hepatitis Summit، برای اولین بار ایده ی حرکت جهانی به سمت ریشه کنی هپاتیت های ویروسی تا سال ۲۰۳۰ میلادی (۱۴۱۰ هجری شمسی) مطرح گردید. در سال ۲۰۱۶ شعار جهانی NOhep برای این حرکت درنظر گرفته شد و World Hepatitis Alliance مسئولیت این حرکت جهانی را برعهده گرفت. کشور ایران نیز در لیست کشورهایی بود که از همان سال به این حرکت جهانی پیوست و در روز جهانی هپاتیت (هفتم مرداد)، همگام با دنیا، کمپین اطلاع رسانی هپاتیت را با تمام شاخص های استاندارد WHO برگزار نمود. اما به توجه به اهمیت موضوع اول آبان روز ملی اطلاع رسانی درباره بیماری هپاتیت و همچنین هفته آشنایی با بیماری هپاتیت نام گذاری شده است؛ بیماری که مثل ویتامین ها انواع مختلفی دارد. طبق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی حدود 400 میلیون نفر در سراسر جهان حامل ویروس هپاتیت B هستند.

هپاتیت B پس از بیماری های سل و مالاریا، شایعترین بیماری مسری عفونی است. سالانه حدود 50 میلیون نفر به تعداد افراد آلوده به این بیماری در دنیا افزوده می شود. شیوع ناقلان هپاتیت B در جامعه ایرانی حدود 3 درصد افراد جامعه یا نزدیک به 2 میلیون  نفر است؛ البته این آمار در شهرها و روستاهای مختلف کشور، متفاوت است. خوشبختانه با اجرای واکسیناسیون نوزادان و افراد پر خطر از سال 1372 در کشور و افزایش سطح بهداشت، میزان نمونه های جدید ابتلا به طور جدی کاهش یافته است. یک کبد سالم مواد شیمیایی مورد نیاز بدن را می سازد و مواد سمی را از خون خارج می کند.

بیشتر افراد مبتلا به هپاتیت می توانند دیگران را آلوده کنند. هپاتیت B  و C معمولا از طریق تماس با خون یا فرآورده های خونی آلوده، سوزن یا اشیای تیز دیگر از قبیل تیغ و ماشین ریش تراشی از فردی به فرد دیگر انتشار می یابد. همچنین هپاتیت B می تواند با استفاده مشترک از مسواک یا سوهان ناخن و یا داشتن رابطه جنسی با فرد مبتلا  منتقل شود.برای کمک به حفاظت افراد در مقابل هپاتیت B واکسن وجود دارد، حتی در مواقعی ممکن است پزشکان توصیه کنند همه افراد خانواده بیمار واکسینه شوند.

بیماری هپاتیت یک التهاب کبد است. این وضعیت می تواند خود محدود کننده باشد یا می تواند به فیبروز (زخم)، سیروز یا سرطان کبد پیشرفت کند.  ویروس های هپاتیتی شایع ترین علت هپاتیت در جهان هستند، اما سایر عفونت ها ، مواد سمی (مثلا الکل ، داروهای خاص) و بیماری های خود ایمنی نیز می توانند باعث ایجاد هپاتیت شوند.هپاتیت اتوایمیون بیماری ای است که وقتی بدن شما آنتی بادی را در برابر بافت کبد شما ایجاد می کند، اتفاق می افتد.۵ ویروس اصلی هپاتیت وجود دارد که به عنوان نوع A، B، C، D و E شناخته می شود. این ۵ نوع بیشتر به دلیل بار ناشی از بیماری و مرگ  و میر ناشی از آن و احتمال گسترش شیوع و گسترش بیماری ، همه گیر هستند.

۳ آبان ۱۳۹۶ ۰۹:۳۲
تعداد بازدید : ۱,۷۵۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید