پیشگیری از پیدایش مشکلات روانی در کارکنان و سالمسازی فضای روانی کار، باید به گونه ای باشد که هر یک از کارکنان نسبت به فعالیتها و محیط کار خود احساس رضایت کنند و علاقهمند به آن محیط باشند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت مسجدسلیمان، بمناسبت هفته بهداشت روان(30-24 مهرماه)، کارگاه آموزشی و توانمندسازی کارکنان توسط واحد سلامت روان با همکاری روابط عمومی و واحد آموزش و با سخنرانی دکتر مسعود شهبازی دکترای تخصصی مشاوره و روانشناسی و استاد دانشگاه، جهت پرسنل این مرکز درمانی در سالن کنفرانس زنده یاد دکتر نهاوندی بیمارستان نفت برگزار گردید.
دکتر شهبازی، ضمن گرامیداشت روز و هفته سلامت روان و تبریک این ایام، در ابتدا به تعریف جامعی از بهداشت روان اشاره کرد و گفت: بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، سلامت روان عبارت است از قابلیت ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران، تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی به طور منطقی، عادلانه و مناسب. در تعریفی دیگر: بهداشت روان باعث تأمین رشد و سلامت روانی فردی و اجتماعی، پیشگیری از ابتلا به اختلالات روانی، درمان مناسب و بازتوانی آن میشود.
وی ادامه داد: سلامت روان در محیط کار یعنی پیشگیری از پیدایش مشکلات روانی در کارکنان و سالمسازی فضای روانی کار، بهنحویکه هیچیک از کارکنان به دلیل عوامل موجود در محل کار گرفتار آسیب روانی نشوند.
ایشان سپس هر کدام از موضوعات روزهای هفته ملی سلامت روان را همراه با تعریف و ذکر مثال برای حاضرین، به سبب اهمیت شان، تشریح کرد و افزود: عصاره و چکیده همه اینها، می شود: بهداشت روان در محیط کار و با توجه به اینکه فرد اوقات مهم زندگی خود را در محیط کار به سر می برد، اهمیت حفظ سلامت روان در محیط کار و بالطبع تاثیر آن در روند زندگی شخص، بسیار حائز اهمیت می باشد.
استاد شهبازی با تاکید بر حفظ سلامت روان در محیط کار، به چند ویژگی در افراد دارای سلامت روان اشاره کرد و گفت این افراد معمولا:
- انعطاف پذیرند
- مسئولیت پذیرند
- تغییر را می پذیرند
-چالشهای سخت کاری را پشتسر میگذارند
- بدنبال رشد خود در محیط کار هستند
- دارای تعادل بین کار و زندگی هستد
-به استرس های محیط کار و وجود ابهام و تناقض در محیط کار توجه داشته و سعی در رفع سازنده آنها دارند و ...
وی همچنین به ذکر عوامل مخاطره آمیز و بحرانی سلامت روان و میزان اثرگذاری آنها در محل کار اشاره کرد، مانند:
۱- عوامل فیزیکی شامل: تهویه و میزان روشنایی، آلودگی صوتی، محیط های بسیار گرم یا بسیار سرد
۲- عوامل اجتماعی شامل: شیفت و نوبت کاری بیش از حد، ارتقاء شغلی، فشارهای روانی ناشی از محیط کار، بی علاقه بودن به کار و یکنواختی محیط کار، تجهیزات و وسایل خطرناک، استرس ناشی از کار و ...
دکتر شهبازی برای داشتن سلامت روان بهتر توصیه هایی به حاضرین نمود، از جمله: ورزش منظم، داشتن زمان مشخص و مناسب برای غذا خوردن، کمک خواستن در مواقع لزوم، پذیرش محدودیت ها و تفاوت های توانایی های خود، نحوه مراقبت از خود و دیگران، مدیریت احساسات، شنونده فعال بودن، داشتن اختیارات شغلی، داشتن احساس مسئولیت، تعهد شغلی و .. پرداخت.
وی با بیان اینکه سلامت روان در محیط کار حالتی از رفاه و آسایش است گفت: سلامت روانی مدیران و کارکنان باعث کاهش فرسودگی شغلی، افزایش کارآمدی آنها در محیط کار و نیز پیشرفت شغلی میشود.
ایشان در پایان ضمن آرزوی صحت و سلامتی برای همه کارکنان، آنها را به توجه و مراقبت بیشتر از سلامت جسم و روان خود و در صورت نیاز به مراجعه به مشاوره، با راهنمایی های لازم در این زمینه، توصیه و تاکید نمود و به سؤالات حاضرین در جلسه در خصوص مباحث مطرح شده پاسخ داد.