سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۱ شهریور ۱۴۰۳ ۰۹:۵۵

اخبار

برگزاری کنفرانس آموزشی تب دانگی در بهداشت و درمان صنعت نفت مسجدسلیمان

کنفرانس آموزشی شیوه پیشگیری از بروز تب دانگی توسط متخصص بیماری های داخلی این مرکز درمانی جهت پرسنل بهداشت ودرمان نفت برگزار گردید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت مسجدسلیمان، با توجه به شیوع تب دنگی در برخی از مناطق کشور، جهت آشنایی پرسنل این مرکز درمانی با این بیماری، کنفرانس آموزشی پشه آئدس، بیماریهای منتقله از آن و تب دنگی توسط دکتر ندا مکوندی متخصص داخلی و فوکال پوینت کنترل عفونت منطقه عملیاتی مسجدسلیمان، در سالن ویدئو کنفرانس برگزار شد.
دکتر مکوندی در ابتدا گفت: تب دانگی یک بیماری ویروسی است و جزو بیماری‌های منتقله از پشه آئدس به حساب می‌آید و متعاقب گزیده شدن انسان توسط پشه آئدس بوجود می آید.
ایشان ادامه داد: با توجه به شباهت رنگ بدن و قیافه ظاهری پشه آئدس به ببر، بصورت خطوط روشن و تیره، این پشه را ببر آسیا می نامند. 
وی گفت: علایم سرماخوردگی، تب ناگهانی، بدن درد و استخوان درد شدید که «تب استخوان‌شکن» نامیده می‌شود، جزو علائم بیماری تب دانگ هستند. همچنین علائمی مانند گلودرد، درد پشت حدقه چشم که یک علامت مهم به حساب می‌آید و کادر درمان را در مسیر تشخیص تب دانگ قرار می‌دهد. علائم تب دانگی تقریبا مشابه سایر عفونت ها مثل آنفلوآنزا و ... می باشد و تنها تفاوت آن راشهای پوستی است که در این بیماری رویت می گردد. این بیماری بیشتر بزرگسالان را درگیر می کند و احتمال درگیری کودکان در آن کمتر است.
دکتر مکوندی درباره میزان خطرناک‌بودن تب دانگ اظهار کرد: اگر بیمار جزو گروه‌های پرخطر مانند زنان باردار، افراد دارای بیماری زمینه‌ای، مبتلایان سرطان، افراد داری نقص ایمنی، کودکان و سالمندان نباشد با مشکل خاصی مواجه نمی‌شود. افرادی که جزو گروه‌های پرخطر هستند، در صورت ابتلا به بیماری تب دانگ و مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی با مشکلاتی مواجه می‌شوند.
وی افزود:با توجه به خطرناک بودن تب دانگی و عدم وجود درمان استاندارد و موثر برای آن، بهترین اقدام پیشگیری از بروز آن با استفاده از ریشه کن نمودن پشه آئدس می باشد.
متخصص داخلی بهداشت و درمان نفت مسجدسلیمان اظهار داشت: مهم‌ترین اقدام برای جلوگیری از گسترش پشه این است که پشه محدود شود. مهم‌ترین اقدام برای جلوگیری از شیوع و گسترش  پشه، بهسازی محیط است. نظافت معابر عمومی، مدیریت فاضلاب و مدیریت دفع پسماند باید به بهترین شکل ممکن انجام شود. پشه آئدس می‌تواند در یک قوطی که مقداری آب در آن جمع‌شده باشد نیز تخم‌گذاری کند. در ادامه به راههای مختلف ریشه کن نمودن پشه آئدس از محیط های کاری و زندگی اشاره نمود و افزود:با توجه به اینکه تخم ریزی پشه آئدس در آبهای راکد موجود در محیط های کاری و زندگی همچون آب حوضچه ای طبیعی، بشقابهای زیر گلدان، کولرهای آبی، آب جمع شده در ظروف پراکنده در محیط کار، آب جمع شده در لاستیک های موجود در اسکله ها و ... می باشد، بهترین روش جهت ریشه کن نمودن این پشه و دور نمودن آن از محیط های کار و زندگی و خشکاندن و از بین بردن این منابع تخم ریزی است.
دکتر ندا مکوندی گفت: بیماری تب دانگی قابلیت انتقال از انسان به انسان را نداشته و فقط در صورت گزیدن فرد آلوده و سپس گزیده شدن فرد سالم توسط پشه ای که قبلا فرد آلوده را گزیده است، این بیماری انتقال خواهد یافت.
وی گفت: محیط های گرم و مرطوب همچون سواحل جنوبی کشور در استان های هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، آبادان و سواحل شمالی کشور محیط های مناسب رشد و تکثیر این پشه می باشند و احتمال ابتلای افرادی که به این استان ها مسافرت می کنند، بیشتر از سایرین است.
قابل ذکر می باشد: این کنفرانس آموزشی جهت کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز منطقه مسجدسلیمان و خانواده های ایشان نیز توسط دکتر مکوندی، در اداره آموزش این شرکت برگزار گردید.

 

 

تب دانگی

تب دانگی
تب دانگی

تب دانگی

تب دانگی
تب دانگی

 
۱۹ تیر ۱۴۰۳ ۰۹:۲۲
بهداشت و درمان صنعت نفت مسجدسلیمان |
تعداد بازدید : ۱۲۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید