سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۵:۳۴

اخبار

برگزاری کنفرانس آموزشی با عنوان «پاسخ به سوالات خاص کودکان و نوجوانان» در بهداشت و درمان نفت مسجدسلیمان

کنفرانس آموزشی با عنوان «پاسخ به سوالات خاص کودکان و نوجوانان» توسط ماهدخت جعفری، در سالن کنفرانس دکتر نهاوندی برگزار گردید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت مسجدسلیمان، ماهدخت جعفری دانشجوی دوره دکترای روانشناسی بالینی و از کارکنان این مرکز درمانی سخنران این کنفرانس بود. ایشان در ابتدای سخنان خود گفت: پاسخ به سوالات جنسیتی کودکان مسئولیتی است که بسیاری از والدین از آن وحشت دارند و گاها نگران شده و دست و پای خود را گم می‌کنند.
جعفری ادامه داد: شیوه صحیح آموزش جنسی به کودکان و نوجوانان در خانواده باعث پیشگیری از بروز آزار جنسی نسبت به آنها خواهد شد، این آموزش ها بسیار ضروری است و نباید از آن اجتناب کرد. آزار جنسی کودکان و نوجوانان بعلت ناآگاهی آنها صورت می گیرد و بطور متوسط از هر 6 پسر یک نفر و از هر 4 دختر یک نفر در جامعه مورد آزار جنسی قرار می گیرد.
وی گفت: کودکان از حدود 3 سالگی درگیر کنجکاوی جنسی می‌شوند و این پرسش‌ها در 4 تا 5 سالگی به اوج خود می‌رسد. این بخشی از روند طبیعی رشد آنهاست. پاسخ به سوالات جنسی کودک یکی از مراحل چالش‌برانگیز تربیت جنسی کودک است. بنابراین ابتدا باید والدین را نسبت به این امر مهم آموزش داد تا باورهای غلطی که نسبت به آموزش جنسی در میان برخی از بزرگسالان و والدین رایج می باشد، تصحیح گردند.
ایشان ادامه داد: مغز کودکان اینگونه است که تا به جواب سوالشان درباره ی هر موضوعی نرسند، دست از کاوش برنمیدارند. پس بهتر است جواب سوالات جنسی کودک پیش والدین و افراد ایمن داده شود تا اینکه کودک به دنبال جواب سوالش در اینترنت (در سنین دبستان) و یا از طریق پرسش از افراد نامطمئن باشد.
وی افزود: والدین باید سعی کنند فرزندی سالم به لحاظ روانی، اجتماعی و عاطفی تربیت کنند، باید از اصول تربیتی گذشته که شامل تنبیه، تحقیر و تلاش برای خاموش‌سازی سوالات کودک بود دور شده و به تعامل مثبت با کودک برسند. 
برای پاسخ به اینگونه سوالات کودکان باید ابتدا،
_خونسردی خود را حفظ کنید و از کودک استقبال کنید.
_به هیچ عنوان کودک را تنبیه نکرده و وی را شرمنده نکنید.
_سریعا به این فکر نکنید که چرا آنها چنین سوال می کنند و این چه چیزی است که می‌پرسند؟
والدین بدانند، اگر شما یا فرزندتان خجالت بکشید طبیعی است، سعی کنید روی حس خجالت خود کار کنید، زیرا هرچه تمرین بیشتری برای پاسخ به سوالات سخت داشته باشید، هنگام پاسخ دادن آسان تر و طبیعی تر برخورد می کنید.
باید مشخص شود کودک شما در خصوص سوالاتش چقدر اطلاعات دارد و چه چیزهایی شنیده و از کجا شنیده است.
در قدم بعدی از کودک بپرسید: نظر خودت چیه؟ تو چی فکر می کنی؟باید دید درک کودک چقدره؟
جعفری گفت: اگر والدین به سؤالات بچه ها به روشی متناسب با سن پاسخ دهند، می توانند در تقویت احساسات سالم و صحیح نسبت به مسائل جنسی در فرزندان خود کمک کنند و هویت جنسی نرمالی را در کودکان شکل دهند.
وی اذعان داشت: آموزش های جنسی باید از همان کودکی و به محض شنیدن اولین سوالات کنجکاوانه کودکان شروع شده و البته متناسب با سن، ضریب هوشی، فرهنگ، محیط و نوع سوالی که کودک می پرسد، پاسخ های کوتاه، ساده و قابل فهم به ایشان دهیم.
ماهدخت جعفری سپس به تفاوت بیداری جنسی، بلوغ جنسی و آگاهی جنسی اشاره کرد و گفت: بیداری جنسی زمانی است که رفتار و گفتار کودک متناسب با سنش نباشد که ناشی از تربیت غلط، الگوهای غلط و منابع اطلاعاتی غلط می باشد.
ایشان گفت: بلوغ جنسی زمانی است که تغییرات هورمونی در بدن کودک اتفاق می افتد  و اندام‌های جنسی چه در پسر چه در دختر شروع به رشد می‌کنند، که تحت تاثیر وراثت، هورمون و ژنتیک است.
وی افزود: آگاهی جنسی به کنجکاوی ها، رفتار و گفتاری که کودک متناسب با سنش در مورد مسائل جنسی می کند، اطلاق می گردد.
جعفری در پایان به سوالات حاضرین پاسخ داد.

کنفرانس سوالات خاص جعفری
کنفرانس سوالات خاص جعفری
کنفرانس سوالات خاص جعفری
کنفرانس سوالات خاص جعفری
کنفرانس سوالات خاص جعفری
کنفرانس سوالات خاص جعفری

 
۲۰ دی ۱۴۰۲ ۱۱:۴۸
بهداشت و درمان صنعت نفت مسجدسلیمان |
تعداد بازدید : ۱۰۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید