سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۷:۴۱

اخبار

برگزاری دوره بازآموزی سالانه «هموویژیلانس» در بیمارستان نفت مسجدسلیمان

نظام مراقبت از خون یا هموویژیلانس به معنای مصرف بهینه خون، در واقع سیستمی نظارتی است که تمام مراحل زنجیره انتقال خون از زمان خون گیری تا پیگیری دریافت کنندگان خون و فرآورده‌های خونی و خطاهای احتمالی را زیر نظر دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی، این دوره آموزشی با سخنرانی دکتر نگین احمدی سوپروایزر آزمایشگاه و با حضور کارشناسان پرستاری و مامایی این مرکز درمانی در سالن کنفرانس دکتر نهاوندی برگزار شد.
دکتر نگین احمدی در ابتدا اظهار داشت: یکی از الزامات اعتباربخشی بیمارستان دارا بودن گواهینامه معتبر و هموویژیلانس صادر شده از سازمان انتقال خون ایران است. سازمان انتقال خون ایران نیز یکی از شرایط صدور این گواهینامه را بازآموزی سالانه حداقل 75% پزشکان، کارکنان پرستاری و مامایی و کارکنان بانک خون اعلام نموده است. لذا برگزاری بازآموزی سالانه این مبحث الزامی است.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین نکات در تزریق خون و فرآورده های خونی به بیمار، توجه به عوارض ناشی از انتقال خون است. استانداردهای معتبر کشوری بر این مبناست که حدود 10% از افرادی که خون دریافت می کنند، دچار عارضه خواهند شد، لذا ثبت این عوارض و گزارش آنها به سازمان انتقال خون یکی از وظایف اساسی کادر پرستاری هر بیمارستان است و آشنایی با این عوارض نیز بسیار مهم و حیاتی است.
سوپروایزر آزمایشگاه بهداشت و درمان صنعت نفت مسجدسلیمان گفت: در صورت عدم ارسال گزارش عوارض ناشی از ترانسفوزیون به بانک خون شهرستان، این نهاد از تحویل خون به بیمارستان خودداری خواهد نمود.
ایشان در ادامه به مهمترین عوارض ناشی از ترانسفوزیون اشاره کرد و گفت: تب، ناراحتی تنفسی، کاهش فشار خون و کهیر عوارض شایع انتقال خون می باشند.
وی افزود: برخی عوارض در حین دریافت خون و برخی عوارض مدتی پس از دریافت خون بروز می کنند، لذا پیگیری وضعیت بیماران پس از دریافت خون و خروج از بیمارستان نیز بسیار ضروری است.
دکتر احمدی گفت: واکنش های همولیتیک تاخیری که از عوارض ترانسفوزیون است 24 ساعت  تا 6 هفته بعد از دریافت خون قابل مشاهده است.
ایشان ادامه داد: پورا پورای بعد از تزریق عارضه ای بسیار نادر اما کشنده است. پورپورا یا پتشی لکه‌ها قرمز تا صورتی رنگ که به خودی خود بی‌خطر هستند ولی شاید نشانهٔ یک بیماری زمینه‌ای مهم باشند.
وی همچنین به عارضه Iron Overload اشاره نمود و گفت: این عارضه در بیمارانی که چندین نوبت خون دریافت کنند، مشاهده می شود.
در این جلسه آموزشی در خصوص تعریف هموویژلانس، آشنایی با فرآورده های خونی، درخواست و مصرف فرآورده های خونی و عوارض ناخواسته مرتبط با تزریق خون، آموزش های لازم ارائه گردید و در پایان نیز دکتر احمدی به سوالات همکاران در این زمینه پاسخ داد.


هموویژیلانس آذرماه
هموویژیلانس آذرماه

هموویژیلانس آذرماه

هموویژیلانس آذرماه

 

 
۲۲ آذر ۱۴۰۲ ۱۲:۰۳
بهداشت و درمان صنعت نفت مسجدسلیمان |
تعداد بازدید : ۹۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید