سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۰۵

اخبار

برگزاری کنفرانس آموزشی تشخیص و درمان کبد چرب در بهداشت و درمان صنعت نفت مسجدسلیمان

به طور کلی بیماری کبد چرب یکی از بیماری های خاموش و بسیار شایع است که افراد زیادی به آن مبتلا می‌شوند. کبد چرب یک بیماری قابل برگشت است. اغلب نشانه خاصی ندارد و به طور معمول اگر درمان شود آسیب دائمی و همیشگی ایجاد نمی‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی، کنفرانس علمی کبد چرب، راههای تشخیص و درمان با سخنرانی دکتر ندا مکوندی متخصص داخلی بهداشت و درمان نفت مسجدسلیمان و با حضور جمعی از کارکنان در سالن ویدئو کنفرانس این مجموعه درمانی برگزار گردید.

دکتر مکوندی در ابتدای جلسه اظهار داشت: با صنعتی شدن زندگی و کم تحرکی انسان، میزان کبد چرب در جوامع افزایش می یابد بنابراین ورزش و تحرک می تواند بعنوان یک عامل بازدارنده بروز کبد چرب در نظر گرفته شود. وی به عملکرد کبد در بدن اشاره نمود و گفت: کبد(جگر) انسان به عنوان دومین اندام بزرگ داخلی نقش مهمی در پاکسازی بدن از سموم دارد. یکی از وظایف مهم کبد تولید صفراست که این ماده باعث هضم غذا و چربی ها می گردد. از سایر عملکردهای کبد می توان به تولید پروتئین های ضروری بدن و همچنین ذخیره آهن اشاره نمود.

دکتر مکوندی ادامه داد: بیماری‌های کبد انواع متعددی داشته و هرکدام به‌نوعی به این اندام حیاتی آسیب وارد می‌کنند. کبد چرب یکی از شایع‌ترین بیماری های کبد است که به دلیل تجمع چربی در آن ایجاد می‌شود. کبد چرب که با نام استئاتوز کبدی نیز شناخته می‌شود، زمانی اتفاق میفتد که چربی در کبد تجمع پیدا کند. اگر چربی انباشته شده در کبد بین 10% تا 30% وزن کبد باشد، اصطلاح کبد چرب اطلاق می گردد. وی گفت: 6 علت اصلی باعث بروز کبد چرب می گردند: چاقی، دیابت، ارث، چربی خون بالا، کاهش وزن سریع و مصرف برخی داروها.

متخصص داخلی بهداشت و درمان نفت مسجدسلیمان ابراز کرد: کبد چرب به دو شکل اصلی دیده می‌شود. علت ایجاد هر یک متفاوت بوده و عامل خطر آنها از هم مجزا می باشد.

کبد چرب الکلی (AFLD): نوعی از بیماری که به علت مصرف بیش از حد الکل ایجاد می‌شود.

کبد چرب غیر الکلی (NAFLD): نوعی از بیماری که به علت عاملی غیر از الکل مانند ژنتیک، چاقی، دارو و غیره ایجاد می‌شود.

وی در ادامه به علائم کبد چرب اشاره نمود و گفت: تهوع، سرگیجه، ضعف، درد و تورم شکم از علائم بروز کبد چرب در مراحل پیشرفته می باشند. دکتر مکوندی در زمینه تشخیص کبد چرب گفت: افزایش آنزیم های کبد در خون، سونوگرافی، سی تی اسکن، ام آر آی، فیبرواسکن و بیوپسی، مراحل مختلف تشخیص کبد چرب را تشکیل می دهند.  با سونوگرافی گرید کبد چرب مشخص می شود.

پزشک متخصص داخلی افزود: عدم مصرف الکل، کاهش وزن، رژیم غذایی کم چرب، تغییر سبک زندگی از کم تحرک به پر تحرک، مصرف غذاهای پر فیبر مثل میوه و سبزیجات، غلات کامل، مصرف داروهای گیاهی مانند: خارمریم، زردچوبه، تره فرنگی و مصرف امگا3 موجود درماهی را از از راههای درمان و کنترل کبد چرب برشمرد.

دکتر مکوندی در پایان به سوالات حاضرین در این خصوص پاسخ داد.

کبد چرب

رسانه جدید

کبد چرب

۱۴ آذر ۱۴۰۲ ۱۰:۵۶
بهداشت و درمان صنعت نفت مسجدسلیمان |
تعداد بازدید : ۸۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید