سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۳۰

اخبار

گفتگو با مسئول رادیولوژی بهداشت و درمان صنعت نفت مسجدسلیمان، بمناسبت روز جهانی رادیولوژی

به مناسبت روز جهانی رادیولوژی (17 آبان مصادف با هشتم نوامبر) با سیده مرضیه مرعشی مسئول واحد رادیولوژی این مرکز درمانی گفتگو کردیم که به شرح ذیل می باشد.
به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی، سیده مرضیه مرعشی با مدرک تحصیلی کارشناسی رادیولوژی و 17 سال سابقه کاری، مسئولیت واحد رادیولوژی بهداشت و درمان صنعت نفت مسجدسلیمان  را عهده دار است. 
ایشان ضمن گرامیداشت روز رادیولوژی ابراز کرد: رادیولوژی یا علم تصویربرداری، شاخه ای از پزشکی است که با انرژی تابشی در تشخیص و درمان بیماریها سروکار دارد. قبل از ظهور رادیولوژی، فقط با مرگ بیمار، پزشکان می توانستند ارگان های داخلی را مورد بررسی قرار دهند. در رادیولوژی از اشعه استفاده شده و از تصاویر استفاده نمی شود. این نوع تصویربرداری مستقیما از اشعه یونی استفاده می کند. بطور کلی می توان گفت: رادیولوژی یک تخصص در پزشکی است که به تولید تصاویر داخلی بدن از طریق عوامل مختلف فیزیکی، میدان مغناطیسی و عیره می پردازد و از این تصاویر برای تشخیص و در حد کمتری برای پیش آگاهی و درمان بیماریها استفاده می کند.
وی افزود: به طور قطع می توان گفت رادیولوژی چشم بینای پزشک محسوب می شود که بدون آن امکان تشخیص و درمان بسیاری از بیماریها امکان پذیر نمی باشد. در گذشته تصویربرداری محدود به اشعه ایکس می شد اما امروزه با پیشرفت علم پزشکی انواع خدمات تصویربرداری بدون نیاز به پرتوهای یونیزان از قبیل MRI و سونوگرافی را نیز شامل می شود.
مرعشی در ادامه به موارد ذیل اشاره کرد:
کاربرد سونوگرافی
این روش بر مبنای امواج فراصوت و برای بررسی بافت های زیرجلدی و عروق و اندام های داخلی بدن و ضایعات آنها پی ریزی شده است. سونوگرافی در بارداری و تصویربرداری از جنین نیز کاربردهای وسیعی دارد.
ام آر ای
MRI که مخفف Magnetic Resonance imaging است و تصویربرداری پرتومغناطیسی یا تصویربرداری تشدید مغناطیسی نامیده می شود، روشی است که در دهه های اخیر بسیار فراگیر شده است و بر اساس پدیده تشدید مغناطیس هسته ای عمل می کند.
سی تی اسکن
توموگرافی کامپیوتری(سی تی اسکن) یکی از روشهای رایج و مرسوم برای تصویربرداری از اجزای مختلف بدن است که به کمک این روشش می توان بسیاری از مشکلات و بیماری های بدن را تشخیص داد و از این روی در علم پزشکی این روش جایگاه ویزه ای دارد. در حقیقت در این روش با کمک گرفتن از چند پرتو یا اشعه ایکس در زوایای مختلف، تصاویر نهایی بدست خواهد آمد.
مسئول رادیولوژی بیمارستان نفت مسجدسلیمان در پایان اظهار داشت: رادیولوژی این مرکز درمانی، مجهز به پیشرفته ترین دستگاه رادیولوژی دیجیتال (DDR) و دستگاه سونوگرافی با قابلیت انجام سونوگرافی های داپلر می باشد.  

 

رادیولوژی1402

رادیولوژی1402

 
۱۷ آبان ۱۴۰۲ ۱۴:۱۵
بهداشت و درمان صنعت نفت مسجدسلیمان |
تعداد بازدید : ۱۷۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید