سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۰۸

اخبار

هفته اول آبان، هفته پیشگیری از مسمومیت ها

هرساله ۱ آبان ماه تا ۷ آبان ماه هفته پیشگیری از مسمومیت نامگذاری شده است و شعار امسال این هفته سلامتی را با افزایش آگاهی واقدام پیشگیرانه از مسمومیت ها محافظت کنیم " می باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی، امروزه شیوه جدید زندگی و دسترسی آسان به انواع مواد شیمیایی، داروها، سموم و غیره آن هم بدون داشتن اطلاعات کافی از نحوه نگهداری، مصرف، عوارض، خطرات و هشدارهای مربوط به آن، شیوع مسمومیت های اتفاقی و تعمدی را در جامعه به میزان زیادی افزایش داده است.
بسیاری از ضایعات ناشی از بروز مسمومیت ها به سادگی قابل پیشگیری است و با نگاهی جدید به روند آموزش نحوه پیشگیری از آنها و توجه به این نکته که ” شاید قربانی بعدی یکی از انواع مسمومیت ها من یا خانواده ام باشد” هیچگاه خطر را از خود دور نخواهیم دید. یک لحظه غفلت مخصوصا در کودکان می تواند منجر به عوارض دائمی وآزار دهنده ناشی از مسمومیت ها شود.
وقوع مسمومیت های حرفه ای حاد و مزمن در کارگران شاغل در کارخانجات صنایع شیمیایی، جوان بودن جمعیت کشور و خطرات سوء مصرف مواد مخدر، آمار بالای مصرف داروها در جامعه، دسترسی آسان به دارو در منازل و عدم نگهداری صحیح آنها همراه با افزایش تعداد بیماران افسرده و آگاهی عموم مردم از قابلیت کشندگی برخی داروها، متاسفانه جامعه را نسبت به مسمومیت ها، آسیب پذیرتر نموده است. 
اغلب موارد مسمومیت ها پس از آموزش خانواده ها و جامعه، قابل پیشگیری است. اهداف برگزاری هفته مذکور، ارتقاء سلامت جامعه و کاهش مرگ و میر ناشی از مسمومیت ها است. در برخی از موارد مسمومیت ها به دلیل ایجاد آسیب های جدی در فرد مسموم منجر به فوت می شوند. مهم ترین هدف توجه به هفته پیشگیری از مسمومیت ها این است که با تکیه بر آمار مرگ و میر ناشی از مسمومیت ها توجه جامعه را به مواردی از آنها که شایع تر و خطرناک تر هستند، جلب نماییم. 
 
عناوین هفته پیشگیری از مسمومیت ها به شرح ذیل می باشد: 
دوشنبه یکم آبان: روز پیشگیری از بروز مسمومیت ناشی از داروها.
سه شنبه دوم آبان: روز پیشگیری از مسمومیت ها در کودکان
چهارشنبه سوم آبان: روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از گازها و منوکسید کربن ‏
پنج شنبه چهارم آبان: روز پیشگیری از مسمومیت با مواد غذایی، قارچ ها و گیاهان سمی‏
جمعه پنجم آبان: روز پیشگیری از بروز مسمومیت با سموم دفع آفات نباتی، مواد شیمیایی (شامل:‏ اسید، قلیا و شوینده های خانگی، فرآورده های نفتی، فلزات سنگین مانند سرب، جیوه و باتری مینیاتوری) ‏
شنبه ششم آبان: روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از گزیدگی جانوران سمی
یکشنبه هفتم آبان: روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد مخدر، مواد محرک و الکل ‏

 

هفته مسمومیت ها

 
۱ آبان ۱۴۰۲ ۱۰:۰۷
بهداشت و درمان صنعت نفت مسجدسلیمان |
تعداد بازدید : ۱۷۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید