سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۵:۱۹

اخبار

روز جهانی تیروئید و هفته اطلاع رسانی تیروئید (4 الی 10 خرداد) گرامی باد

شعار روز جهانی تیروئید سال 1402 "غربالگری بهنگام (3 تا 5 روزگی) و تشخیص زودرس کم کاری تیروئید نوزادان از عوارض بیماری (عقب ماندگی ذهنی، کوتاهی قد و ...) پیشگیری می کند."
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت مسجدسلیمان، با توجه به اهمیت غده تیروئید در بدن و شیوع بالای اختلالات آن در جهان و به منظور افزایش سطح آگاهی مردم از بیماریهای تیروئید، عوارض، راههای پیشگیری و درمان، فدراسیون جهانی تیروئید، از سال 2008 میلادی روز 25 می (4  الی 10خرداد) را به عنوان هفته اطلاع رسانی تیروئید معرفی کرده است.
تیروئید یکی از مهمترین غده های درون ریز بدن است، تیروئید غده ای به شکل پروانه در جلوی گردن، پایین حنجره و بالای استخوان ترقوه است. تیروئید دو هورمون به نام های T3و  T4را ترشج می کند، کار این هورمون ها تنظیم چگونگی مصرف و ذخیره انرژی در بدن است. غده تیروئید در افزایش سوخت و ساز بدن، تکامل سیستم مغزی عصبی و همچنین رشد و نمو نقش اساسی دارد. اثرات هورمون تیروئید(تیروکسین) در رشد و تکامل مغز بسیار مهم و ضروری است.  در واقع تیروئید مسئول تنظیم سوخت و ساز بدن است.
عملکرد تیروئید توسط غده هیپوفیز تنظیم می شود. هیپوفیز با ترشح هورمون محرک تیروئید، باعث افزایش ترشح هورمون های تیروئید می شود. تیروئید ممکن است دچار کم کاری یا پرکاری شود.
بیماری های تیروئید: کم کاری تیروئید، پرکاری تیروئید، گریوز، هاشیموتو، ندول های تیروئید، گواتر، سرطان تیروئید.
کم کاری تیروئید:
در بین بیماری‌های تیروئید کم کاری تیروئید بیشترین شیوع را دارد. زمانی این بیماری رخ می‌دهد که میزان ترشح هورمون‌های غده تیروئید کاهش یابد. این بیماری خود را با علائم گوناگونی نشان می‌دهد که از جمله ی آن می توان به این موارد اشاره کرد: کاهش اشتها، کاهش وزن، خستگی بیش از اندازه، یبوست، اختلال در حافظه، افسردگی، خشکی پوست و مو و حساسیت به سرما.
بیماری کم کاری تیرویید نوزادان در بدو تولد هیچ علامت بالینی ندارد و در صورت تشخیص به موقع در روزهای اولیه زندگی، بطور موثری قابل درمان است. با غربالگری نوزادان و شناسایی بیماران و درمان مناسب آنان، عوارض جدی بیماری اتفاق نیفتاده و با حفظ ضریب هوشی طبیعی در بیمار، فردی مولد و سالم به جامعه تحویل داده می‌شود.
پرکاری تیروئید:
برخلاف کم کاری تیروئید، پرکاری تیروئید خود را با افزایش میزان هورمون های ترشح شده توسط این غده نشان می‌دهد. اما مهمترین علائم این بیماری بدین شرح است: بیش فعال شدن، پرخوری، افزایش وزن و حساسیت به گرما.
روش های تشخیص آزمایشگاهی تیروئید:
با توجه به اینکه هورمون‌های غده تیروئید در خون ترشح می‌شوند، دادن آزمایش خون برای تشخیص اولیه این بیماری کافی است. بعد از انجام این آزمایش، سطح هورمون موجود در خون سنجیده می شود و پزشک بر اساس نتایج ارایه شده از سوی آزمایشگاه می‌تواند وجود یا عدم وجود بیماری های تیروئید را تشخیص دهد.

 

روز تیروئید

 

 

 
۴ خرداد ۱۴۰۲ ۱۴:۵۲
بهداشت و درمان صنعت نفت مسجدسلیمان |
تعداد بازدید : ۱۲۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید