سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۲۶

اخبار

کنفرانس آموزشی مراقبت های پرستاری در پیشگیری از بروز زخم فشاری دربهداشت ودرمان صنعت نفت مسجدسلیمان برگزار گردید

کنفرانس آموزشی زخم بستر و مراقبتهای پرستاری درپیشگیری از آن توسط خانم فریبا احمدی سوپروایزر آموزشی بهداشت ودرمان در سالن کنفرانس دکتر نهاوندی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت ودرمان نفت مسجدسلیمان، کنفرانس زخم فشاری باهماهنگی سوپروایزرآموزشی بیمارستان جهت سوپروایزرها، پرستاران و کادر درمانی با هدف آشنایی با زخم بستر، نواحی ایجاد زخم ، علائم عفونت زخم ، و روشهای پیشگیری و درمان توسط فریبا احمدی درسالن کنفرانس بیمارستان امام خمینی(ره) برگزار گردید.

زخم فشاری: زخمی است که در اثر فشار، سایش و شکاف یا خراشیدگی پوستی بر روی پوست و لایه های زیر آن ایجاد شود.

 احمدی گفت، زخم بستر در نقاطی از بدن که فشار وزن بدن بیمار را تحمل می کند دیده می شود. در بیماران بستری در تخت، زخم بستر به طور شایع در لگن، ستون مهره ها، قسمت تحتانی کمر، شانه ها، آرنج و سرین ها دیده می شود همچنین در بیمارانی که ویلچر استفاده می کنند زخم بستر در پائین کمر،کفل و پاها دیده می شود. این فشار موقتی جریان خون پوست را متوقف می نماید که در نتیجه سلولهای پوستی صدمه دیده و می میرند که با برداشتن فشار جریان خونرسانی به پوست بهبود یافته و پوست علائم و نشانه های صدمه را نشان می دهد.

وی همچنین علائم عفونت زخم بستررا خروج چرک از زخم بستر، بوی نامطبوع زخم،احساس درد، گرما، افزایش قرمزی در پوست اطراف زخم  وتب دانست و افزود روش های پیشگیری از زخم بستر در افراد غیر متحرک نیزکاهش فشارهای پوستی،کاهش نیروهای برنده و مالشی،تمیز و خشک نگهداشتن پوست وجلوگیری از مرطوب شدن زیاد پوست است که لازم است بررسی پوست حداقل روزی یکبار انجام شودو در بیماران بستری در تخت می توان نرمش های کششی و ایزومتریک را توصیه نمود .

ایشان همچنین به روشهای درمان ابن بیماری پرداخت وافزود لازم است منطقه وسیعی از بافت مرده از طریق جراحی و داروهای ویژه ای جدا شود وزخم های عمقی نیازمند پیوند پوست و دیگر جراحی های بازسازی می باشدو در صورت عدم بهبود پوست طی چند روز بعد از شروع درمان پزشک آنتی بیوتیک ( پماد ، قرص یا داروی داخل وریدی) تجویز می نماید.

مراقبت های زیر تا حد زیادی می تواند از زخم بستر جلوگیری کند پیشگیری از ایجاد زخم بستر بسیار راحت تر و کم هزینه تر از زمانی است که بیمار دچار زخم بستر گردیده است. سپس با مراقبت های اولیه می توانیم جلوی ایجاد زخم بستر را بگیریم.

در بیماران کم تحرک یا بدون تحرک تغییر پوزیشن هر 2 ساعت مهم ترین راه جلوگیری از زخم بستر در این بیماران است.

بررسی روزانه پوست فرد بیمار که تحرک کمتری دارد.

بیمار را روزانه حمام کنید اگر امکان این مسئله وجود ندارد حداقل روزی یک بار همه بدن را با آب ولرم و شامپو بدن ملایم و یا صابون ملایم شستشو داده و به درستی خشک نمائید به خصوص نواحی که عرق می کند.

ملافه بیمار روزانه تعویض شود به خصوص زمانی که خیس یا مرطوب باشد.

ملافه بیمار از جنس نخ یا پنبه باشد.

از تا خوردن و چروک شدن ملافه زیر بدن جلوگیری نمائید.

برای بالا کشیدن بیمار از ملافه استفاده کنید و از کشیدن بیمار روی ملافه خودداری کنید.

روکش های پلاستیک دار (دروشیت) به طور مستقیم با بدن بیمار تماس نداشته باشد.

بعد از هر بار حمام کردن جهت جلوگیری از خشک شدن پوست می توانید از یک لوسیون بچه یا روغن زیتون یا پماد کالاندولا مناطق تحت فشار را به آرامی ماساژ دهید.

در صورتی که بیمار مدفوع کرد بلافاصله شستشو شود و در صورتی که بدن بیمار در اثر مدفوع قرمز شد بعد از شستشو با پماد زینگ اکساید چرب نمائید.

فرد مبتلا به زخم بستر نیاز به مصرف مقادیر بیشتری پروتئین و ویتامین ها به خصوص ویتامین سی دارد و پس از .....

در صورت تاول، قرمزی که با تغییر پوزیشن رفع شود کبودی، پوست کندی حتماً با پزشک مشورت گردد.

 
۳ اَمرداد ۱۳۹۶ ۱۳:۵۰
تعداد بازدید : ۹۰۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید