سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۸:۰۱

اخبار

در هفته اورولوژی، کنفرانس آموزشی سرطان مثانه برگزار شد

بمناسبت هفته اورولوژی، کنفرانس آموزشی کانسر مثانه در سالن کنفرانس بیمارستان نفت مسجدسلیمان برگزار گردید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان، کنفرانس آموزشی سرطان مثانه توسط دکتر شاهرخ مصطفی رادمرد متخصص کلیه و مجاری ادراری بهداشت و درمان صنعت نفت مسجدسلیمان، در محل سالن کنفرانس زنده یاد دکتر نهاوندی ارائه گردید.

دکتر رادمرد متخصص اورولوژی گفت: مثانه یک اندام عضلانی تو خالی در پایین شکم است و ادرار را در خود ذخیره می کند و سرطان مثانه(Bladder Cancer ) دوازدهمین سرطان شایع در جهان  و چهارمین سرطان شایع در مردان است که مردان را بیشتر درگیر می کند و از سلولهایی(سلولهای اورتلیال) که داخل مثانه را پوشانده اند، شروع می شود. این سلول ها در کلیه ها و لوله های حالب که کلیه ها را به مثانه متصل می کنند یافت می شوند. این سرطان زمانی آغاز می شود که سلول های پوشاننده سطح داخلی مثانه تغییر کنند و رشد آنها از کنترل خارج شود و توده ای به نام تومور ایجاد می شود.

وی در خصوص سرطان مثانه و اهمیت توجه به خون در ادرار به عنوان نشانگر تشخیص زودهنگام سرطان مثانه گفت: سرطان مثانه اغلب زمانی تشخیص داده می شود که فرد به علت مشاهده ی خون در ادرار (هماچوری) به پزشک کلیه و مجاری ادراری مراجعه می کند. دکتر رادمرد اظهار داشت: بیشتر سرطان های مثانه در مراحل اولیه که به شدت قابل درمان هستند، تشخیص داده می شوند، اما حتی سرطان های مثانه در مراحل اولیه هم می توانند بعد از درمان موفقیت آمیز عود کنند و مشکلات بسیاری برای بیمار ایجاد کنند. به همین علت افراد مبتلا به سرطان مثانه، معمولا برای سالها بعد از درمان به آزمایش های پیگیری نیاز دارند.

متخصص اورولوژی این مرکز درمانی به موارد زیر به عنوان علت های سرطان مثانه اشاره کرد:

_علل ژنتیکی و تاریخچه خانوادگی(قومیت، سن، جنس، نژاد)

_التهاب مزمن مثانه

_سیگار کشیدن

_ قرار داشتن در معرض مواد شیمیایی خطرناک

_استفاده از برخی داروهای مخصوص دیابت

_ شیمی درمانی و پرتو درمانی

ایشان ابراز کرد: با ایجاد تغییراتی ساده در سبک زندگی خود می توانید خطر ابتلا به این بیماری را تا حد زیادی کاهش دهید:

_اگر سیگاری هستید بی معطلی ترک کنید. پزشکان معتقدند نیمی از خطر ابتلا به سرطان مثانه ناشی از مصرف فراورده های تنباکو و دخانیات است.

_مایعات زیاد بنوشید، بسیاری از مواد شیمیایی مضر از این طریق از بدن خارج می شوند.

_میوه و سبزیجات زیاد مصرف کنید. مصرف میوه ها وسبزیجات تازه تا حد زیادی از ابتلا به امراض و سرطان ها از جمله سرطان مثانه جلوگیری می کند.

 

کنفرانس سرطان مثانه

کنفرانس سرطان مثانه

کنفرانس سرطان مثانه
کنفرانس سرطان مثانه

۶ مهر ۱۴۰۱ ۱۲:۳۷
بهداشت و درمان صنعت نفت مسجدسلیمان |
تعداد بازدید : ۲۲۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید