سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۱:۴۰
 

اخبار

تلاش امور اعزام برای کاهش دغدغه های بیماران مناطق

درمان بیماران در تمامی مناطق صنعت نفت موضوعی پراهمیت است ، ازاین رو تعدادی از بیماران که امکان معالجه آنها در منطقه محل خدمت وجود ندارد، به تهران اعزام می شوند تا از خدمات مرکز بهره مند شوند .
برای انجام این عمل هماهنگی هایی لازم است که تیم کارکنان اعزام بیمارستان نفت تهران با ریاست دکتر نکویی ، پیگیر انجام کارهای این بیماران هستند که مصاحبه ای در این خصوص با وی انجام شده است. لطفا توضیحی در خصوص نحوه اعزام بیماران به مرکز بفرمایید؟روال اعزام بیماران این است  که ابتدا ،پزشک  متخصص منطقه  بررسی های لازم را انجام می دهد اگر بیماری  فرد درآن شهرستان  ویا  استان قابل درمان نیست  به کمسیون  پزشکی  بهداشت  ودرمان نفت منطقه  معرفی می شود. بیمار  بعد ازکسب مجوز کمسیون  پزشکی  با معرفی نامه  به بهداشت  و درمان  تهران  مراجعه  می کند  و توسط پزشکان  واحد اعزام معاینه  مجدد  می شوند و به کلینیک های مربوطه  در بیمارستان  ارجاع  داده می شوند .

برای بیمارانی که به بیمارستان مراجعه می کنند چه اقداماتی صورت  می گیرد؟

 دراینجا  بیمارتوس پزشک  متخصص مربوطه ویزیت  و درصورت  نیاز به آزمایشگاه، رادیولوژی و جهت انجام  دیگر اقدامات  پاراکلینیکی مورد نیاز به واحد مربوطه معرفی می شود.  پس از جمع آوری  دوباره مدارک  توسط همان پزشک  متخصص, ویزیت  وتشخیص نهایی همراه  با توصیه  های لازم  جهت ادامه درمان  درمنطقه  و یا مراجعه مجدد به تهران در فرم اعزام بیماران درج می شود  و این فرم به واحد  امور بیماران  اعزامی عودت داده  می شود .سپس توسط  این واحد  نظر پزشک معالج متخصص همراه  با  گواهی  طول درمان و اقامت در تهران  جهت اطلاع  بهداشت ودرمان  مبدا  صادر می شود.ضمنا در مواردی  هم که  درمان در بیمارستان نفت امکان پذیر نباشد وفرد باید  از امکانات  بیمارستان  های طرف قرارداد  یا غیر طرف قرارداد استفاده کند، با مجوز شورای عالی  پزشکی  برای این کاراقدام می شود و نتایج نیز  به  بهداشت ودرمان  مناطق ارسال  می شود.

آیا امکانات  خاصی جهت  درمان بیماران اعزامی در نظر گرفته شده است ؟

بله  در کلینیک  ها سهمیه  خاص روزانه جهت  بیماران  اعزامی  از شهرستان وجود دارد و کلیه بیماران در همان روز توسط پزشکان متخصص ویزیت می شوند  و پیگیری این مسئله توسط  واحد امور اعزام انجام می شود.علاوه بر سهمیه روزانه  کلینیک ، انجام خارج از نوبت  و روزانه کلیه  اقدامات تخصصی و پاراکلینیکی جهت  این گروه از بیماران در نظر گرفته  شده  و واحد های پاراکلینیکی  بیمارستان  نیز  درتسریع ارایه  پاسخ  سعی  وافر داشته  و زمان آماده سازی نتایج  بسیار کوتاهتر از سایر بیماران است.

اطلاع رسانی  برنامه کلینیک ها چگونه صورت می گیرد؟

برنامه  کلینیک ها با تصحیح روزانه  در وب سایت  بهداشت ودرمان صنعت نفت تهران http.//the.piho.ir” “قرار می گیرد، همچنین  برنامه کلینیک تخصصی  از طریق فکس نیز به بهداشت ودرمان  شهرستان ها ارسال می شود. در موارد خاص  هم با توجه به ارتباط  امور اعزام  مناطق  وتهران ، اطلاع رسانی صورت می گیرد و برنامه مرخصی پزشکان  هم در  وب سایت  و هم بصورت   فاکس به شهرستان ها  اعلام می شود.

موارد اورژانسی  در پذیرش واقدامات درمانی چگونه درنظر گرفته می شود؟

 بیماران دو دسته اند اورژانسی و غیر اورژانسی، پذیرش موارد اورژانس که قاعدتا شامل موارد بستری است به صورت فوریت در کمتر از چند ساعت با اخذ پذیرش از دفتر پرستاری بیمارستان مرکزی نفت انجام می شود. درموارد  غیر اورژانس نیز متوسط ورود بیماران در تهران تا اتمام  درمان ، حدود سه  روز می باشد. که در مورد  برخی بیماران  امورشان یک روزه  انجام می شود. تاکید می شود که کار اداری زمان بر نیست و در کمتر از یک ساعت  چه در  زمان ورود  وچه  خروج از تهران انجام می شود ولی بنا بر نیاز درمانی ممکن است  بستری  شوند  و اقامت های  طولانی  در تهران داشته باشند.

بیشتر مراجعات برای چه اقدامات درمانی است؟

عمدتا خدمات فوق تخصصی شامل اعزام به تهران می شود. درمان های فوق تخصصی  چشم (قرنیه ، شبکیه، پروتز های چشم و استرابیسم ) ودرمانهای فوق تخصصی ارتوپدی(درمان شانه ،مچ پا ونیز درمانهای  جراحی زانو)  و در مواردی  در صورت کمبود امکانات  منطقه خدمات فوق تخصصی قلب (آریتمی، جراحی های قلب ....) نیز شامل اعزام به تهران  می شوند.همچنین درمان های  مشاوره ای  فوق تخصصی داخلی مثل  نفرولوژی ، ریه و بیمارانی  که به شیمی درمانی  نیاز دارند (هماتولوژی)  به تهران اعزام می شوند.

چند نفر نیرو در واحداعزام مشغول  فعالیت هستند؟

 درحال حاضر درواحد امور اعزام 6 نفر(یک نفرپزشک مسئول واحد بیماران اعزامی ، یک نفر پزشک عمومی و 4 نفر همکار اداری  پذیرش) مشغول به کار هستند.

آیا با  ایجاد تله مدیسین  اعزام بیماران کاهش یافته است؟

 عمدتا  در مراکزی که تله مدیسین دارند ، اعزام اولیه  بیماران و ادامه درمان بیماران (ویزیت مجدد) توسط ارتباط پزشک منطقه با متخصص بیمارستان مرکزی نفت تهران کنترل  می شود و درصورت  نیازبه اعزام بیمار، با تایید شورای  پزشکی  منطقه  به تهران اعزام  می شود .

با توجه به افزایش  امکانات  مناطق،  آیا روند اعزام بیماران  کاهشی بوده است؟

 بله باتوجه  به سیاست  های  سازمان بهداشت  ودرمان  صنعت نفت  در ارتقا  درمان مناطق ،آمار بیماران اعزامی  بطور سالیانه  کاهش داشته  است و سعی شده  مناطق صرفا بیمارانی که  نیاز به خدمات  فوق   تخصصی  و یا بعضا  تخصصی که در آن منطقه  موجود نیست  را به تهران اعزام  کنند.  لذا آمار شش ماهه سال 98  نسبت به سال 97 حدود 27 درصد  کاهش داشته است .

در مواردی که بیماران شهرستانی  بدون اعزام  از شهرستان  از خدمات بیمارستان  استفاده کنند چگونه  است؟

بیمارانی که  تحت پوشش مناطق می باشند در صورتی که خودشان  بخواهند مستقیما و بدون امکانات اعزام، از امکانات  مرکزی بیمارستان  نفت  و یا مراکز طرف قرار داد استفاده کنند ، می توانند  با ارایه دفترچه درمانی خود به بیمارستان  مراجعه کنند . و در انجام کارهای درمانی آنها نهایت همکاری صورت می گیرد  ولی  قابل ذکر است  به این دسته از  بیماران، امکانات  هتلینگ و رفت وآمد به  شهرستان محل اقامت پرداخت نمی شود.

۲۸ آبان ۱۳۹۸ ۰۹:۲۳
تعداد بازدید : ۲,۲۰۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید