سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۴:۲۶
 

اخبار

انجام تمامی فعالیت های بخش دیالیز بیمارستان بزرگ نفت اهواز بر اساس پروتکل های استاندارد کشوری

بخش دیالیز یک بخش تخصصی بوده که به بیمارانی که دچار بیماری مزمن کلیوی هستند خدمت رسانی میکند. برای این بیمار حمایت های خاصی از طرف خانواده ، دولت ، مددکار اجتماعی و پزشکان باید انجام گیرد و خوشبختانه در بخش دیالیز بیمارستان بزرگ نفت اهواز همه ی پروتکل های درمانی و استانداردهای کشوری در حد مطلوب اجرا می گردد.

به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز ، به مناسبت هفته حمایت از بیماران کلیوی حمید سودانی مسئول بخش دیالیز بیمارستان بزرگ نفت اهواز در این خصوص گفتگویی انجام داده است : حمید سودانی سرپرستار بخش دیالیز بیمارستان بزرگ نفت اهواز، با 31 سال سابقه کار درمانی که حدود 22 سال آن در بخش دیالیز مشغول به فعالیت بوده است. وی به حضوردر این بخش و خدمت رسانی به بیماران این بخش افتخار می کند .

سودانی اظهار کرد : بیماران این بخش به علت بیماری مزمن خود و مراجعات مکرر به بخش دیالیز جزئی از اعضاء خانواده ما هستند و همانطورکه برای سلامت اعضاء خانواده خود تلاش میکنیم برای بیماران هم وقت و انرژی صرف می کنیم و رابطه عمیقی بین پرسنل بخش و بیماران وجود دارد.

وی افزود : بخش دیالیز یک بخش تخصصی بوده که به بیمارانی که دچار بیماری مزمن کلیوی هستند خدمت رسانی میکند. برای این بیمار حمایت های خاصی از طرف خانواده ، دولت ، مددکار اجتماعی و پزشکان باید انجام گیرد و خوشبختانه در بخش دیالیز بیمارستان بزرگ نفت اهواز همه ی پروتکل های درمانی و استانداردهای کشوری در حد مطلوب اجرا می گردد.

حمید سودانی تاکید کرد: بخش دیالیز بیمارستان بزرگ نفت اهواز تاکنون چندین بار در استان خوزستان به عنوان بخش دیالیز برتر انتخاب شده و از پرسنل و بیمارستان تقدیر شده است و حتی بیماران غیر شرکتی هم تمایل دارند که در بیمارستان نفت اهواز کارهای مربوط به دیالیز شان انجام شود. همچنین در این بخش دو پزشک فوق تخصص نفرولوژی دکتر علی قربانی و دکتر لیلا ثابت نیا به طور مرتب ویزیت بیماران را انجام میدهند و در صورت نیاز دستورات لازم برای تغییرات دارویی بیماران و تغییر در پروتکل های دیالیز بیمار را لحاظ کرده که این تغییرات براساس پروتکل های استاندارد کشوری اجرا می شود.

وی تصریح کرد: در بخش دیالیز بیمارستان بزرگ نفت اهواز هر 15 روزیکبار هموگلوبین بیمار ، هر ماه آزمایش های روتین و هر 6 ماه آنتی ژن های بیمار بررسی میگردد و پزشکان بر طبق نتایج آزمایشات تغییرات دارویی مورد نظر خود را اعمال می کنند. ماهی یکبار همه داروهای بیمار چک می شود که تداخل دارویی ایجاد نشود و به پزشک مربوطه اطلاع داده می شود.

وی افزود: در بخش دیالیز به همت مدیریت بهداشت و درمان بهترین تجهیزات مصرفی وبهترین داروها با بهترین کیفیت استفاده می شود از جمله ست ، صافی ، نیدل و ... و خوشبختانه با حمایت مدیریت ویال ترولاک تهیه شده و حدود یکسال است که برای بیمارانی که کاتتر دائمی دارند ، تزریق می شود و موجب کاهش میزان عفونت ها شده است.

وی نقاط قوت بخش دیالیز را پرسنل این بخش برشمرد که دانش ، مهارت و تجربه کافی را در اجرای پروتکل های درمانی دارند. وی همچنین تاکید کرد: کار در بخش دیالیز نیاز به دانش و مهارت ویژه پرستار و شرایط روحی و روانی مناسب جهت  برخورد با این بیماران دارد که خوشبختانه پرسنل بخش این شرایط را دارا می باشند.

سودانی گفت : بخش دیالیز در دو شیفت صبح و عصر فعال است و آنکال 24 ساعته دارد و در هر زمانی از شبانه روز بیمار با تشخیص نفرولوژیست نیاز به دیالیز داشته باشد ، پرستاران در محل حاضر شده و کارهای لازم صورت می گیرد.

وی افزود : توصیه و تاکید من به پرستاران انجام ارزیابی اولیه از بیمار است که بایستی حتما انجام شود ، علائم حیاتی بیمار، آزمایشات ، شکایت اصلی بیمار و ... حتما چک شود. وضعیت فعلی بیمار ، وجود خونریزی ، هماچوری و ... باید چک شده و تمامی موارد مرتبا ثبت شود واطلاع رسانی لازم به پزشک صورت گیرد. به علاوه با توجه به اینکه بیمار با چه شرایطی وارد بخش می شود ، پروتکل خاصی برای او اجرا می شود ، بیمار دچار تنگی نفس ، اورلود ، هایپر کالمی ، هایپر فسفاتمی ، بیمار مراجعه کننده از اورژانس ، بیمار مراجعه کننده از بخش های بستری و ...  لازم است حتما ارزیابی اولیه انجام گیرد  و با توجه یه شرایط پروتکل خاصی برای آن بیمار اجرا شود.

وی گفت : در بخش دیالیز مرتبا کنفرانس های درون بخشی با موضوعاتی چون کم خونی در بیمار با نارسایی کلیوی ، کفایت دیالیز ، رژیم غذایی بیمار و ... برگزار می شود.

وی همچنین امیدوار است مدیریت بهداشت و درمان ، توسعه و بازسازی بخش دیالیز را در دستور کار خود قرار دهد.در دو سال اخیر تعداد دفعات انجام دیالیز در بیمارستان بزرگ نفت اهواز برای بیماران حاد و یا مزمن بیش از 13 هزار مورد بوده است.

۲۳ آبان ۱۳۹۸ ۱۳:۰۵
تعداد بازدید : ۲,۸۳۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید