سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۲۲:۵۵
 

اخبار

پزشک خانواده گامی مهم برای رسیدن به سطح بالای سلامتی جامعه

نزدیک به دو دهه است که سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در زمینه پزشکی خانواده فعالیت می کند و این فعالیت ها در چند سال اخیر شکل گسترده تری به خود گرفته و به اهداف سلامت محور سازمان نزدیک تر شده است. فعالیت های پزشک خانواده یکی از فعالیت های اصلی سازمان است که با تمرکز بر پیشگیری، سعی در کنترل بیماری ها و ارتقای سطح سلامت خانواده صنعت نفت دارد.
در منطقه شمال شرق به عنوان وسیع ترین منطقه سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت که حدود 43 درصد خاک کشور را تحت پوشش قرار داده است، در چند سال اخیر فعالیت های پزشک خانواده با جدیت بیشتری دنبال شده و به منظورانسجام تیم پزشک خانواده در این منطقه وسیع، برنامه ریزی ها و هماهنگی های بسیاری لحاظ شده است.

دکتر غلامرضا پیرونذیری مسوول پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق دراین زمینه به خبرنگار ما می گوید: ازحدود 33 هزار نفر جمعیت طبی منطقه شمال شرق نزدیک به 22 هزار نفر تحت پوشش فعالیت های پزشک خانواده قرار دارند. و از آنجایی که در برخی از شهرهای منطقه شمال شرق به دلیل پایین بودن جمعیت طبی، صنعت نفت درمانگاه ملکی ندارد، در حال حاضر فعالیت های پزشک خانواده درآن منطقه انجام نمی شود. البته  سازمان برای تحت پوشش قرار دادن مناطقی که درمانگاه ندارند تمهیداتی را لحاظ کرده است.

وی می افزاید: یکی از مهمترین اقداماتی که پزشک خانواده در صنعت نفت انجام می دهد کنترل ریسک فاکتورهای قلبی عروقی شامل فشار خون بالا، افزایش چربی خون و دیابت است. بر اساس آمار و مستندات موجود، تیم پزشک خانواده منطقه شمال شرق توانسته در انجام این مهم به موفقیت های خوبی برسد.

دکتر پیرونذیری خاطرنشان می کند: بر اساس آماری که توسط سازمان جهانی بهداشت اعلام شده، ریسک بروز انفارکتوس حاد میوکارد در کشور معادل 73.3 نفر در هر 100هزار نفر جمعیت است. اما بر اساس آمار و اطلاعات موجود این مقدار در جمعیت شاغلین صنعت نفت مشهد 16.7 نفر در هر 100 هزار نفر جمعیت با احتساب تناسب جمعیتی بوده و نشان می دهد که بروز انفارکتوس حادمیوکارد در جمعیت طبی تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت مشهد کمتر از یک چهارم بروز آن در جمعیت کلی کشور است.

وی اظهار می دارد: این مهم حاصل نشده مگر اینکه ریسک فاکتورهایی که باعث ایجاد بیماری های قلبی عروقی می شوند تحت کنترل قرار گرفته باشند. علاوه بر این در چند سال اخیر بر روی سایر بیماری های مزمن از جمله بیماری های تنفسی، اعصاب و روان، بیماری های سیستم گوارشی و... تمرکز بیشتری شده است.

دکتر پیرونذیری اقدامات انجام شده در واحد بهداشت خانواده و همچنین غربالگری رده سنی نوجوانان و اختلالات تکاملی کودکان را از دیگر فعالیت های تیم پزشک خانواده برشمرده و می گوید: از جمله فعالیت های قابل ملاحظه که شمال شرق با جدیت پیگیری می کند، بررسی اختلالات تکاملی کودکان و شیرخواران است. این بررسی ها بسیاری از اختلالاتی را که می تواند منجر به مشکلات وسیعتر و جدی تر در سنین بعد از طفولیت شود، شناسایی و کنترل می کند.

وی تصریح می  کند: این اقدام در پیشگیری از بیماری های کودکان نقش مهمی دارد. این بررسی در جامعه عمومی کشور در مراکز بهداشتی تنها در سن یک سالگی انجام می شود اما در منطقه شمال شرق بر اساس شاخص های استاندارد جهانی این بررسی ها از سن 2 ماهگی تا 5 سالگی انجام می شود. در این راستا بسیاری از کودکانی که نقایص جزیی در سیستم عصبی داشتند و می توانست منجر به اختلالات گسترده تری شود، شناسایی، پیگیری و درمان شده اند.

رئیس پلی کلینیک تخصصی صنعت نفت مشهد خاطر نشان می کند: یکی از گام های موثر دیگر در سیستم پزشک خانواده پیشگیری از بیماری ها است که از موارد دیگر می توان به غربالگری های بیماری ها ازجمله سرطان پستان اشاره کرد. بررسی های آماری نشان می دهد که بسیاری از بیماران ما با ماموگرافی غربالگری پیش از بروز سرطان بالینی شناسایی و تحت درمان قرار گرفته اند.

وی درباره روند پیگیری های تیم پزشک خانواده در منطقه شمال شرق می گوید: تمامی فعالیت های پزشک خانواده در بانک های اطلاعاتی ذخیره، پایش و کنترل می شود. در صورت نیاز بیماران از طریق پرستاران خانواده فراخوان شده و توسط پزشکان معاینات دوره ای می شوند.

دکتر پیرونذیری اظهار می دارد: تیم پزشک خانواده شمال شرق در طی یک سال گذشته با همت و تلاش بسیار چشمگیر توانسته به بسیاری از شاخص های مدنظر سازمان دست پیدا کند. و با توجه به وسعت منطقه شمال شرق و به منظور انسجام تیم پزشک خانواده در یکسال گذشته پنج همایش منطقه ای با تمرکز در شهر مشهد برگزار شده که هدف از آن آموزش، همسان سازی و ایجاد رویه یکسان در اجرای دستورالعمل های سازمان و به روزرسانی اطلاعات تیم پزشک خانواده بوده است.

وی می افزاید: خوشبختانه عملکرد منطقه شمال شرق علی رغم برخی کاستی ها، مورد تایید تیم پزشکی خانواده ستاد سازمان بوده و این امیدواری وجود  دارد که با رفع برخی مشکلات منطقه شمال شرق بتواند با تلا همکاران ساعی و با تجربه به عنوان الگوی ارایه خدمات پزشکی خانواده خود را معرفی کند.

مسوول پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق درباره برنامه های آتی این واحد می گوید: از برنامه هایی که تیم پزشکی خانواده شمال شرق برای آینده مد نظر دارد تکمیل نرم افزار شریک سلامت است که بانک اطلاعاتی بسیار قوی در خصوص بیماری های مزمن است و همچنین توسعه فعالیت های پزشکی خانواده به شهرهایی که از پزشک معتمد استفاده می کنند و تمرکز در بحث اقتصاد سلامت در ارایه خدمات بهداشتی درمانی درحوزه پزشکی خانواده است.

دکتر پیرونذیری خاطر نشان می کند: به طور قطع جدیت و تلاش در تقویت و پیشبرد اهداف پزشکی خانواده باعث پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری ها و ارتقای سطح سلامتی خانواده صنعت نفت می شود.

گفت و گو: منور میرشجاعان
۲۵ آبان ۱۳۹۸ ۱۲:۵۵
تعداد بازدید : ۲,۳۱۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید