سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۷:۱۳
 

اخبار

مدیریت هزینه‌ها و صرفه جویی محور اصلی گردهمایی مدیران و روسا سازمان بهداشت و درمان نفت

نخستین نشست مدیران و روسای سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در سال 97 با حضور مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره، مدیران و روسای ستادی و روسای مناطق با هدف بررسی راهکارهای اجرای بخشنامه وزیر نفت درباره صرفه‌جویی در هزینه‌ها طی 2 روز در ستاد سازمان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، مهندس مرضیه شاهدایی قائم مقام وزیر نفت و رئیس هیئت مدیره سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در این نشست با اشاره به تجربه مدیریتی  در حوزه های مختلف صنعت نفت گفت: با توجه به سیاست‌گذاری جدید و دستور وزیر نفت لازم بود یک نفر از بدنه صنعت نفت به‌عنوان عضو هیئت مدیره حضور داشته باشد.

وی افزود: فعالیت‌های سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت سابقه‌ای 100 ساله دارد و پیشرو بودن صنعت نفت در حوزه خدمات بهداشت و درمان مایه افتخار است.

قائم مقام وزیر نفت با بیان این‌که خدمات بسیار منحصربفردی در مناطق جنوبی و دور افتاده ارائه می‌شود، گفت: تولید نفت یکی از راهبردهای توسعه پایدار در صنعت است، اما این هدف در کنار اهمیت به بحث سرمایه انسانی محقق می‌شود بنابراین فعالیت‌های سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت اهمیتی بسزا در تحقق اهداف توسعه‌ای دارد.

مهندس شاهدایی با تاکید بر اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق گفت: اطلاع‌رسانی جامع خدمات عرضه شده در صنعت نفت یک ضرورت است بنابراین نقش سازمان بهداشت و درمان فقط درمان نیست بلکه تمرکز بر مباحثی حوزه پیشگیری از جمله پزشک خانواده، طب کار اهمیت دارد.

وی  در پایان درباره بحث‌های مطرح شده درباره واگذاری سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت گفت: سیاست وزارت نفت واگذاری یا انحلال خدمات این سازمان نیست بلکه با برنامه‌ریزی‌های جدید به‌دنبال بهینه کردن فرآیند ارائه خدمات به کارکنان در حوزه بهداشت و درمان است.

تمهیدات لازم سازمان برای ارائه خدمات مطلوب

در همین حال، دکتر حبیب اله سمیع، مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در نخستین روز این نشست ضمن تشکر از حاضران، دلیل برگزاری زودهنگام این نشست را یافتن راهکارهای مناسب برای اجرای دقیق بخشنامه وزیر نفت اعلام کرد و گفت: این نشست کمک شایانی به برنامه‌ریزی صحیح برای شناخت فرصت‌ها و هماهنگی ستاد و مناطق در شرایط کنونی می‌کند.

وی با اشاره به سیاست‌های دولت برای صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها، تاکید کرد: هزینه‌های غیر ضروی در شرکت‌های اصلی و فرعی تابعه وزارت نفت به هیچ وجه شامل ارائه خدمات درمانی به بیماران نمی‌شود و باید چگونه برنامه ریزی شود که خدمات بهداشتی و درمانی به مردم آسیب نبیند.

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت تصریح کرد: خوشبختانه با ارائه منظم صورت‌حساب و  همکاری مراکز شاهد کاهش هزینه‌ها در درمان مستقیم و مراکز طرف قرارداد، درمان غیر مستقیم و خرید دارو بودیم.

دکتر سمیع ادامه داد: رؤسا در مناطق مختلف، در تهیه و نگهداری از تجهیزات و لوازم پزشکی مورد نیاز اهتمام لازم را داشته باشند و صرفه جویی در دارو و تجهیزات مصرفی تا جایی که بر کیفیت خدمات اثر منفی نگذارد را در دستور کار قرار دهند.

وی با تاکید بر مدیریت منطقی اعزام بیماران اظهار کرد: اعزام بیمار برای دریافت خدمات تشخیصی و درمانی به منطقه دیگر تنها در صورتی که خدمات مورد نیاز در منطقه محل سکونت  یا محل کار کارمند قابل ارائه نباشد، انجام می‌شود و باید برای اجرای دقیق‌تر در مناطق جنوبی برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم.

افزایش بهره وری با ارائه صورتحساب

احمد مدنی پور عضو هیات مدیره و مدیر امور مالی سازمان سخنران بعدی این نشست به اوضاع نقدینگی شرکتهای مجموعه وزارت نفت اشاره کرد و گفت : اوضاع نقدینگی اغلب شرکت های سرانه پرداز مناسب نبوده و لذا در پرداخت به موقع سرانه های درمانی به این سازمان مشکلاتی موجود است  که این امر بر وضعیت مالی سازمان اثرگذار است.

وی ادامه داد : اصلاح درآمد ها از نکات مهم مدیریت بودجه و هزینه ها است ، ضمن اینکه نظر به دریافت سرانه از صنعت نفت باید خدمات قابل قبول و کارآمد ارائه کنیم .

مدیر مالی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت تقویت سیستم های کنترل داخلی و شفاف سازی هر چه بیشتر حساب ها ، هزینه ها و درآمد های سازمان را از جمله برنامه های این مدیریت عنوان کرد و افزود:  شناسائی صحیح هزینه ها و درآمدها با استفاده از سیستم بهای تمام شده علاوه بر اینکه از تکالیف چندساله اخیر مجمع عمومی شرکت می باشد،بعنوان یک ضرورت برای سازمان به منظور افزایش اطلاعات مدیریت در ارتباط با وضعیت نرخ های تمام شده خدمات سازمان و امکان تصمیم سازی دقیق تر را فراهم می کند و چشم انداز آتی سازمان را بهتر و شفاف تر نشان خواهد داد.

ارائه خدمات سلامت با روش های نوین

دکتر مجید رزاقی  مدیر سلامت سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در ادامه این نشست با اشاره به مقایسه طرح درمان مستقیم و غیر مستقیم افزود : با شناخت نقاط قوت مراکز طرف قرارداد و رفع نقاط ضعف مراکز درمانی نفت میتوانیم از تعداد ارجاع بیماران کاهش دهیم و این موجب اجرای سیاست کاهش هزینه ها می شود.

وی با تاکید به  بحث صرفه جویی و افزایش بهره وری گفت : کاهش و مدیریت هزینه ابعاد گوناگونی دارد ، با ارائه  صورتحساب منطقی و علمی  می توان میزان اهمیت حضور این سازمان در سطح مناطق عملیاتی را مشخص کرد.

ساماندهی قراردادها، بهره مندی از راهکار برونسپاری ،  بازنگری در روش پرداخت گروه‌های  بهداشتی و درمانی و  بهره مندی از فضاها و امکانات موجود برای افزایش خدمات در مناطق مختلف از جمله مباحث مطرح شده توسط مدیر سلامت سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت بود.

استقرار نظام مدیریت بهره وری در سازمان

در ادامه دکتر مهدی هاشمی عضو هیات مدیره و مدیر برنامه ریزی سازمان  به برنامه های این مدیریت در سال 97 اشاره کرد و   گفت : فرآیند برنامه ریزی فرآیندی مشارکتی است ،  هدف ما به روز رسانی شرح  وظایف در کمیته بهره وری و بازنگری در سند چشم انداز سازمان بهداشت و درمان است.

وی تصریح کرد : هدفهای کلان سازمان بهداشت و درمان ارتقای سطح سلامت و  کیفیت خدمات است و این مهم با بررسی و اطلاع برنامه عملیاتی مناطق سازمان,  دریافت گزارش پیشرفت برنامه های عملیاتی مناطق و بررسی آنها  امکان پذیر است.

چابک سازی ، بازآرایی ساختار  و اصلاح فرآیند های منابع انسانی

امیر قائم پناه مدیر منابع انسانی سازمان ضمن شرح  برنامه‌های مختلف این مدیریت در جهت بازآرایی ساختار سازمان اعلام کرد:  بررسی و اصلاح فرآیند های انتصابات و ترفیعات، حقوق و دستمزد و مزایا، خدمات پشتیبانی و پیمان‌ها از جمله اقدامات امسال است.

وی اظهار کرد : در راستای رفع نگرانی های کارکنان اولین نشست تخصصی روسا منابع انسانی و معاونین خدمات پشتیبانی مناطق را به زودی برگزار خواهیم کرد تا موانع و چالش های  مناطق شناسایی و رفع شود.

مدیر منابع انسانی سازمان تصریح کرد : سرعت بخشیدن و کوتاه کردن فرآیندهای درخواست ها از جمله برنامه های این مدیریت است که در این راستا با همکاری مدیریت برنامه‌ریزی بدنبال استقرار سیستم یکپارچه مکانیزه هستیم.

هدف تکمیل پروژه‌های باقیمانده

مهندس بهنام سمیع مدیر مهندسی و ساختمان سازمان به  ادامه پیگیری‌ها در جهت تکمیل پروژه‌های باقیمانده از سال‌های گذشته در مناطق اشاره کرد و افزود : با توجه به شرایط کنونی و بخشنامه مقام عالی وزارت هیچ گونه پروژه و طرح جدیدی در دست نخواهیم داشت و صرفا بدنیال تکمیل پروژه های گذشته هستیم .

وی افزود : در  بخش تعمیرات کلی ساختمان و نگهداشت با همه مناطق در ارتباط هستیم و خوشبختانه در بخش اعتبارات هم مشکلی وجود ندارد .

گفتنی است در نخستین روز نشست روسای مناطق در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه درمان و اعزام بیماران گزارش عملکرد ارائه دادند و همچنین در ادامه روسا ستادی گزارش هایی در خصوص اعزام، کنترل هزینه ها در سلامت خانواده،سیاست های سلامت محور در حوزه دندانپزشکی  و درمان غیر مستقیم و  برنامه های مداخله ایی سلامت کار پرداختند.در ادامه روز دوم و پایانی گزارش مجمع سازمان ، موضوعات مرتبط با امور جانبازان و بررسی وضعیت سامانه ساتا و تولید صورت حساب و ارتقا کیفی خدمات بیمارستانی مواردی مطرح شد.

همچنین در ادامه نشست به مناطق منتخب گچساران،مرکزی و لرستان،شمال کشور و اهواز و ماهشهر در حوزه خدمات بهداشت،طب کار،بهبود تغذیه و پرستاری لوح تقدیر اهدا شد.

۲۸ اَمرداد ۱۳۹۷ ۱۲:۱۲
تعداد بازدید : ۶۵۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید