سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۴۸

اخبار

هپاتیت؛ بیماری خطرناک اما قابل پیشگیری/ علائم و راه های انتقال هپاتیت را بشناسید

یکم تا هفتم آبان ماه در تقویم ملی سلامت به عنوان هفته اطلاع رسانی درباره هپاتیت نام گذاری شده است؛ بیماری که باعث اختلال در عملکرد یکی از مهمترین غدد داخلی بدن یعنی کبد می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت مسجدسلیمان، یکم آبان ماه روز ملی و یکم الی هفتم، هفته ملی اطلاع رسانی هپاتیت نام گذاری شده است. از مهمترین وظایف کبد می توان به مواردی همچون مانند دفع سموم، ساختن پروتئین های حیاتی، تنظیم مصرف قند خون، سوخت و ساز چربی ها و ساخت برخی هورمونهای ضروری اشاره کرد.
اختلال در عملکرد این عضو ممکن است در اثر عوامل مختلفی همچون ویروس ها، داروها، مصرف الکل، سموم و فعال شدن غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن ایجاد شود. شایع ترین نوع اختلال در کبد توسط ویروس های هپاتیت نوع A،B؛CوD ایجاد می شود.
این بیماری از طریق تزریق مواد مخدر، انتقال خون، روابط جنسی پرخطر، مادر به فرزند و روش های درمانی ناامن منتقل می شود.
افراد دارای همسر آلوده یا عضو خانواده آلوده، مبتلایان به اعتیاد تزریقی، کسانی که رفتار جنسی پرخطر دارند، مبتلایان به بیماری های مزمن کبدی و کلیوی، مبتلایان به ایدز، بیماران مبتلا به اختلالات انعقاد خون مانند هموفیلی و کسانی که در زندانها و مراکز نگهداری از افراد ناتوان و عقب مانده کار می کنند، نسبت به سایر بزرگسالان بیشتر احتمال ابتلا به عفونت هپاتیت دارند.
از مهمترین علائم و نشانه های هپاتیت حاد می توان به تغییر رنگ پوست و چشم‌ها به زردی، پر رنگی ادرار، بی رنگ شدن مدفوع،تهوع، استفراغ، بی اشتهایی، خارش بدن، خستگی، بی‌حالی و کاهش توانایی در انجام فعالیت‌های روزانه اشاره کرد.
تا 15مبتلایان به هپاتیت B  ممکن است دچار عوارضی همچون  سیروز کبدی، نارسایی کبد و سرطان کبد شوند.
مصرف میوه ها و سبزیجات و محدود کردن مصرف قند و چربی مفید برای مبتلایان به این بیماری توصیه می شود.
خوشبختانه پیشگیری از این بیماری با واکسن امکانپذیر است؛ این واکسن در سه مرحله تزریق می شود و حتی در دوران بارداری و شیردهی نیز قابل تزریق است.
این واکسن به مدت 15 سال بدون نیاز به آزمایش قادر به ایجاد ایمنی است.

 

هپاتیت
۱ آبان ۱۴۰۲ ۱۴:۵۸
بهداشت و درمان صنعت نفت مسجدسلیمان |
تعداد بازدید : ۱۲۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید